Vállalatok a digitális transzformáció útján

Vállalatok a digitális transzformáció útján

Miért vált szükségessé és melyek a megvalósítás buktatói?

Amióta világ a világ, a vállalkozások versengenek egymással és a legfőbb cél mindig is a profit maximalizálása volt. Ehhez egy vállalat életében ma már kiemelten fontos a lehető legtöbb idő megtakarítása, illetve a munkafolyamatok hatékonyságának növelése.

 

Mindehhez pedig szükséges, hogy a cégek kellő nyitottsággal rendelkezzenek az új megoldások, az innováció felé, illetve alkalmazkodni tudjanak az újabb és újabb piaci “elvárásokhoz”.

Ma már nem kérdés, hogy ha egy vállalat lépést akar tartani versenytársaival, akkor a digitális transzformáció elengedhetetlen a fejlődéshez, legyen szó nagyvállalatokról vagy kis- és középvállalkozásokról.

Magyarországon nem kis kihívást jelent a cégek életében a digitális transzformáció, hiszen a hagyományos rendszerek kényelmesnek bizonyulnak évtizedek óta, a hosszú múltra visszatekintő vállalkozásoknál. Azonban az utóbbi években nem csak itthon, de az egész világ számára egyértelművé vált, hogy eljött az ideje a változásnak.

Mit értünk digitális transzformáció alatt?

A digitalizálás alatt alapvetően azt értjük, hogy az információkat digitális adattá alakítjuk át. A digitális transzformáció ugyanakkor nem csak ennyit jelent, hiszen ahhoz, hogy egy vállalkozás hatékonyan tudjon alkalmazkodni a megváltozott piaci körülményekhez, ennél jóval többre van szükség.

A vállalkozáson belüli digitális transzformáció valójában egy új üzleti szemléletmódot is jelent. Hiszen a cél nem más, minthogy a cég beépítse ezeket a technológiai újításokat a mindennapi tevékenységébe, vagyis az adatainak és munkafolyamatainak egy részét vagy egészét a virtuális térbe integrálja.

Tehát a digitális transzformáció kifejezés, nem feltétlen a hagyományos módszerek továbbfejlesztésére utal, hanem egy teljesen új rendszer bevezetését igényli.

Ezalatt értjük többek között egy megfelelő elektronikus dokumentumkezelő rendszer bevezetését, a munkafolyamatok automatizálását, hatékonyabbá tételét, tehát a digitális technológia alkalmazását a mindennapokban. Mindez pedig a vállalati kultúrában és az üzleti modellben is gyakran változásokat jelent.

A digitális transzformációnak köszönhetően a munkavállalók által nap mint nap használt adatok könnyen kereshetővé, átláthatóbbá, elemezhetőbbé válnak, nem beszélve arról, hogy a szükséges információkhoz bárki, bármikor könnyedén hozzáférhet.

Fontos viszont leszögezni, hogy a digitális transzformáció megvalósításához elengedhetetlen, hogy az adott vállalkozás erős, stabil alapokkal és értékekkel rendelkezzen, hiszen csak ebben az esetben lehet eredményes az átállás.

Melyek lehetnek a digitális transzformáció megvalósításának korlátozó tényezői?

1. Az elszántság hiánya

A digitális transzformáció megvalósítása, majd annak eredményessége nagymértékben függ a cégvezetők elszántságától. Azoknál a vállalkozásoknál jelent leginkább kihívást a digitális transzformáció útjára lépni, ahol 10-20-30 éve a hagyományos módszerek jelentik a kényelmet és a megbízhatóságot.

Ezen cégek vezetői sok esetben nehezen eszközölnek változtatásokat, legyen szó a munkafolyamatokat érintő újításokról, vagy például egy terméket/szolgáltatást érintő innovációról.

Azonban ha ezek a cégvezetők képesek nyitni az új felé, és hátrahagyni a korábbi módszereket a hatékonyság növelése érdekében, akkor képesek lesznek a digitális transzformáció sikeres megvalósítására.

2. A munkavállalók bevonásának hiánya

Ahhoz, hogy a cégen belül eredményesen megvalósítható legyen a digitális transzformáció, a munkavállalók bevonása is elengedhetetlen. A vállalkozásoknak egy egységként kell működniük, így nagy szerepet játszik a megfelelő tájékoztatás a munkatársak körében.

Az új, digitális rendszerek megfelelő működtetéséhez és használatához tehát nélkülözhetetlen a munkatársak edukálása, hiszen a digitális transzformáció következtében a cégen belüli munkafolyamatok is átalakuláson mennek keresztül.

3. Célok hiánya

Ha egy vállalat a digitális transzformáció mellett dönt, akkor a legfontosabb és legelső lépések között kell lennie a célok meghatározásának. A digitalizálás tulajdonképpen egy eszköz ahhoz, hogy a cég eredményesebbé váljon.

Tehát a célok meghatározásánál a digitalizálás helyett, olyan eredményeket érdemes elsősorban meghatározni, melyeket a cég a digitális transzformáció megvalósításával el szeretne érni. Mindemellett azt sem szabad elfelejteni, hogy ez a folyamat nem egyik pillanatról a másikra fog megvalósulni és eredményeket hozni, a lényeg a fokozatosság, amihez magasfokú türelem szükséges mind a munkavállalók, mind a vezetés részéről.

4. A kiszervezéssel kapcsolatos bizonytalanság

Megannyi cégvezető beleesik abba a hibába, hogy nem mer kiszervezni bizonyos feladatokat külső szolgáltató számára. Ha egy vezető az évtizedek során minden problémát vagy éppen fejlesztést, kizárólag a vállalkozás munkavállalóira bízott, akkor bizony nagy lépést jelent kiszervezni a digitális transzformáció megvalósításához szükséges feladatokat.

Ennek leküzdése esetén, viszont egy külső, kifejezetten erre a területre specializálódott, professzionális szolgáltató fogja segíteni és megvalósítani a vállalkozáson belüli digitalizálást.

Ezen feladat kiszervezése nem kevés időt, energiát és költséget spórol meg a vállalatok számára, köszönhetően a tapasztalt, profi munkát végző szolgáltatónak.

 

Ha többet szeretne tudni arról, hogy a Rhenus hogyan segíthet a dokumentumok digitalizálásban, akkor kattintson ide és vegye fel a kapcsolatot velünk az oldal alján, mi pedig hamarosan keresni fogjuk! 

 

ÍRJON NEKÜNK!